Eén blik is genoeg. De zomerse kleurklanken prikkelen mijn zintuigen. Mijn zonnebril af. Denkbeeldige koptelefoon op. ‘Get up, stand up!’ komt mij tegemoet. Het lijkt er op alsof het Caraibisch gebied zich verplaatst heeft. De levendige kleuren geven mij een warm gevoel. Zet automatisch mijn vrolijkste gezicht op.

schilderij Vibrant Colors van Ines

Met de bijzondere retro uitstraling van ‘Vibrant Colors’ komt het aan op techniek. Een techniek waarbij meerdere verflagen over elkaar worden aangebracht. Met krassen en krabben komen onderliggende lagen boven. Het oogt als puur craquelé. Ook het verfoppervlak doet mee. Mocht je het schilderij aanraken, valt de textuur te voelen. Dat doet ook wat met uw interpretatie van een abstract schilderij. De kijk die u heeft op het leven speelt mee. De verbeelding kent meerdere invalshoeken. Laat de schilderkunst binnenkomen. Kom binnen!

Nieuwsgierig

Kunstenaars bezitten de gave om de toeschouwer nieuwsgierig te maken. Ik observeer mijn omgeving. Mijn hitteplan is om me in de buurt van schilderijen te begeven met een koel uiterlijk. Blauwe en witte kleuren helpen daarbij. Het wit staat voor helder- en zuiverheid. Blauw brengt een gevoel van koude en kalmte. Bij het aanschouwen van 'Ice Cold Gold‘ komt de  frisse lucht mij tegemoet. Een bruisende zee met een houten bootje geeft verkoeling. Zo houd ik mijn hoofd koel.

schilderij Icecold Gold van Sacha

Gevoel

Een tipje goud in een schilderij geeft sprankeling en gevoel van ontspanning. Nu de hittegolf zich van ons meester heeft gemaakt, is enige verkoeling zeer welkom. Het is verfrissend. Laat u helder denken. Koele kleuren in ‘Golden Blues’ brengen u met beide benen op de grond. De aardetinten geven stabiliteit. In een eerste oogopslag zie ik een fragment van een landkaart in een waterrijk gebied.   Met de textuur wordt mijn beeld versterkt, doordat diepte wordt bereikt. Daarmee zit ik echt in het schilderij.

schilderij Golden Blues van Sacha

Genieten

Het schilderij ‘Spring Breeze’ brengt met de pastel- en retro kleuren een frisse wind. De verf is in meerdere lagen dik op het doe gezet en bewerkt. Het geeft een bijzonder effect. De techniek doet mij denken aan ‘sgraffito’. Al sinds de oudheid ook toegepast in de muurschilderkunst. Veel aangewend in de Renaissance. ‘Sgraffito’ betekent krassen maken in de natte verf. Bij het krabben of krassen kan gebruik gemaakt worden van een paletmes, spatel, achterkant van de kwast, de kop van een spijker of gewoon een potlood. De onderliggende kleur komt dan boven. Door geheel droge verf krabben of krassen kan ook. Daarmee wordt al snel de onderste laag verf zichtbaar. Het maakt abstracte composities interessanter. De gekraste delen maken nieuwsgierig. Het oog wordt er al gauw naar toe getrokken. Op ontdekkingsreis.

schilderij Spring Breeze van Ines

Ontdekken

Vindt u het buiten te warm, kom binnen. Geniet van de inspirerende doeken. Waar ik zeker warm van werd, is ‘Golden Hour’. Het bracht mij een herinnering aan een bijzondere reis. In dit schilderij ontdekte ik de promenade. De winkelstraat waar ik verkoeling zocht onder de boom. Heerlijk toeven. De buitentemperatuur viert hoogtij. Behoud uw koelte. Bewaar uw kalmte. Een ontspannen deuntje borrelt in mij op. ‘Get up, stand up!’

schilderij Golden Hour van Sacha

Hoe langer ik naar abstracte kunst kijk, hoe meer ik ontdek. Wat schiet u te binnen?

Lees ook Kunst komt BINNEN deel 1 en Kunst komt BINNEN deel 2

Walter van Steen © 2020

Walter van SteenWalter van Steen (Breda, 16 maart 1969) is onze vaste blogger over kunst. Walter heeft tekenen en kunstgeschiedenis gestudeerd. Qua stijlen is hij breed georiënteerd. Zijn passie ligt bij Jugendstil, Pop-art, Graffiti en abstracte moderne kunst. Zijn creativiteit uit hij zowel op het gebied van illustreren als schrijven. Verhalen en dichten is op zijn lijf geschreven.