De kerkklokken luiden bij het ochtendgloren. Het is weer zondag. Ik schuif de gordijnen opzij. Een witte gloed komt mij tegemoet. Als een mysterieus lichtverschijnsel schijnt de sneeuw de kamer in. Aardse schoonheid is ongrijpbaar. Niet ver weg van hemelse sferen. Hoe het er daarboven uitziet, weet geen mens. Het gaat om de kijk op het leven. Vanaf de aarde kijk ik er tegenop. Velen geloven in een hemelpoort. Ik kijk omhoog door het dakvenster. Even schiet de gedachte door mijn hoofd: is het een droom of werkelijkheid? Geloof het of niet. In de wolken meen ik een menselijk figuur te zien. Het is als ‘Pareidolie’. Wie staat er aan de deur van de hemelpoort? Het zet mij aan het denken. De wens is de vader van de gedachte. Waaraan doet u dit beeld denken?

schilderij Flat Earth Society van James

Geloof

Tot aan de 18e eeuw vinden we veel godsdienstige thema’s terug in de kunst. U komt het in bijna elke kerk tegen. Schilderijen van Maria met kind en Jezus aan het kruis. In de 18e eeuw gaan de kerk en de kunst uit elkaar. Het verkondigen van de Christelijke boodschap wordt niet meer als taak van de kunst gezien. Aan de religieuze thema’s in de kunst, werd geen religieuze boodschap meer verbonden. Tijdens de Renaissance is de religieuze kunstopvatting vervlogen, tijdens de Verlichting het religieuze denken. Heden ten dage blijven beelden bestaan met een religieuze inslag. ‘Relationship’ bewijst maar weer dat een relatie bestaat tussen de aardse- en hemelse sferen. Evenals een verbinding tussen personen. Levensbeschouwing ten top!

schilderij Relationship van Ines

Inmiddels heb ik me van de zolderkamer naar de huiskamer verplaatst. Ik sta weer met beiden voeten op de grond. Staar naar het kale perk in de tuin. Hoe leuk zou het zijn om een moestuin aan te leggen? Het ambachtelijk groenten verbouwen heeft iets nostalgisch. Niet eenvoudig. Het heeft nogal wat voeten in de aarde. Als de sneeuw weg is.

Goddelijk

Vanaf de vroeg Christelijke kunst tot aan de periode van de moderne kunst zijn ontelbaar veel voorstellingen gemaakt van Adam en Eva, Johannes de Doper, Petrus en de andere apostelen. De beelden gaven het geloof in de hemel op aarde te verdienen. Ik kijk omhoog. Met een schietgebedje poog ik contact te houden met de hogere regionen. Het lijkt of ik ben gehoord. Dat ik in goede aarde ben gevallen.

schilderij In Good Company van Aleksandra

Verspreid het hoge woord. U bevindt zich ‘In Good Company’. Alsof vanuit de hemelpoort op de aarde wordt neergekeken. ‘O mijn God’, zult u misschien denken. Neergekeken … . Dat is zeker niet neerbuigend bedoeld. Ik zie hen vooral als bewakers van al het goede. U zijt gezegend met deze gedachte!

Perspectief

Soms lijkt het alsof de aarde plat is. Dat het perspectief niet gezien wordt. Soms lijkt het alsof ik ‘Relationship’ driedubbel zie. Soms moet U hemel en aarde bewegen om geloof te houden in de mensheid. Hangt u tussen hemel en aarde en denkt u wel eens: ‘Hoe zou de wereld er vanuit bovenaards perspectief uit zien. Het is de spiegel die mij werd voorgehouden bij het zien van  ‘Meeting II‘.

schilderij Meeting II van Ines

Verruim uw blik. Sta open voor elkaar en blijf geloof houden. Niets is belangrijker in het leven. De echo van de kerkklokken verdwijnt in hemelse sferen.

Bekijk hier alle schilderijen van Ines

Bekijk hier alle schilderijen van James

Bekijk hier alle schilderijen van Aleksandra

Walter van Steen © 2021

Walter van SteenWalter van Steen (Breda, 16 maart 1969) is onze vaste blogger over kunst. Walter heeft tekenen en kunstgeschiedenis gestudeerd. Qua stijlen is hij breed georiënteerd. Zijn passie ligt bij Jugendstil, Pop-art, Graffiti en abstracte moderne kunst. Zijn creativiteit uit hij zowel op het gebied van illustreren als schrijven. Verhalen en dichten is op zijn lijf geschreven.